تولد ۵۰ سالگی کرولا با افتخار پر فروش ترین خودرو تاریخ

  • 0

تولد ۵۰ سالگی کرولا با افتخار پر فروش ترین خودرو تاریخ

نام کرولا افتخاری بزرگ برای صنعت خودروی ژاپن به ارمغان آورده است. این سدان کوچک اقتصادی که تولید آن از نیم قرن پیش در سال ۱۹۶۶ شروع شده، توانسته با جلب اعتماد مشتریان در حدود ۱۵۰ کشور مختلف هر ساله به یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان تبدیل شود. جالب اینکه از هر ۵ خودروی فروخته شده با برند تویوتا در کل تاریخ ۷۹ ساله این شرکت، یکی کرولا بوده است.

Corolla 1st gen 2

Corolla 2nd gen 2

کرولا در ابتدا با همان فلسفه ای که فولکس واگن بیتل متولد شده بود، پا به عرصه گذاشت؛ این خودرو قرار بود به “اتومبیل مردمی کشور ژاپن” تبدیل شود اما به محض ورود به سایر کشورها، با استقبال بسیار بالایی روبرو شد و این مفهوم به نوعی حالت جهانی تری به خود گرفت. دلیل این امر بسیار ساده بود؛ قابلیت اطمینان این خودرو. در دهه ۶۰ و ۷۰ کرولا به اروپایی ها و آمریکایی ها نشان داد  که یک اتومبیل ارزان قیمت و اقتصادی هم می تواند قابل اعتماد و کار آمد باشد.

Corolla 3rd gen 2

Corolla 4th gen 2

داستان تویوتا کرولا که در حال حاضر در نسل یازدهم خود به سر می برد، کماکان ادامه دارد؛ با این تفاوت که اکنون رقابت شدیدتری بر سر قیمت و عملکرد قابل اعتماد بین خودروسازان مختلف شکل گرفته که تا حدی کار را برای کرولا سخت کرده است.

شاید فولکس واگن بیتل قدمت و اصالت بیشتری داشته باشد، اما کرولا یک مثال عینی برای پاسخی عالی به نیازهای مشتریان است. در حالی که بیتل در طول حیات خود تغییرات چندانی به خود ندیده، اما کرولا مدام بهبود پیدا کرده و در هر نسل به یک اتومبیل بهتر نسبت به نسل قبلی تبدیل شده است.

Corolla 5th gen 2

Corolla 6th gen 2

دلیل دیگری که کرولا را موفق تر از بیتل آلمانی کرد، تولید اختصاصی برای مناطق مختلف جهان است. حتی امروزه نیز کرولای مخصوص آمریکای شمالی تفاوت هایی را هم در ظاهر و هم در بخش های فنی با مدل های اروپایی دارد.

این در حالیست که کرولاهای اولیه فقط با در نظر گرفته شدن نیازهای مشتریان در سه کشور ژاپن، ایالات متحده و استرالیا تولید می شدند.

کرولای نسل یازدهم با دو چهره متفاوت. نسخه بین المللی (بالا) در برابر نسخه آمریکای شمالی (پایین)

کرولای نسل یازدهم با دو چهره متفاوت. نسخه بین المللی (بالا) در برابر نسخه آمریکای شمالی (پایین)

کرولا اولین بار به طور رسمی در سال ۱۹۹۷ به عنوان پرفروش ترین خودروی جهان معرفی شد؛ زمانی که فروش کلی آن از آغاز تولید در سال ۱۹۶۶ به رقم ۲۲٫۶۵ میلیون دستگاه رسید.

برای درک بهتر این موفقیت باید اشاره کنیم که فولکس واگن بین سال های ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ موفق به فروش ۲۱٫۳ میلیون دستگاه بیتل شده بود.

Corolla 7th gen 2

Corolla 8th gen 2

تویوتا کرولا که در نسل های مختلف وارد کشور ما نیز شده، در ۱۶ کارخانه در نقاط مختلف جهان تولید می شود. در نیم قرنی که از تولید این سدان اقتصادی سپری شده بیش از ۴۴ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رفته که آماری خیره کننده محسوب می شود.

Corolla 9th gen 2

Corolla 10th gen 2Corolla 11th gen 2همانطور که در لابلای این مقاله نیز اشاره شده عواملی که در موفقیت جهانی کرولا نقشی به سزا داشته اند عبارتند از قابلیت اطمینان بالا و پاسخ به نیازهای مشتریان. متاسفانه این دو فاکتور کلیدی در بازار داخلی نادیده گرفته شده و خودروهایی که برای عموم مردم تولید می شوند، غالبا از هر دو این شاخص ها عاری هستند.

یازدهمین نسل از تویوتا کرولا که این روزها در بازار کشورمان عرضه می شود، بر خلاف پدران خود قیمتی قابل توجه افزون بر ۱۴۰ میلیون تومان دارد، این درحالیست که حتی کرولا نسل یازده نیز مانند نمونه های اولیه از نظر آپشن و سطح تجهیزات یا قابلیت های حرکتی، حرف چندانی برای گفتن ندارد و خودرویی متوسط از این حیث محسوب می شود.

TOYO CORO-3

جدید ترین مدل کرولا در کشورمان تحت نام تایپ X با موتور ۲٫۰ لیتری به قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر با گیربکس CVT و قیمتی در حدود ۱۴۱ میلیون تومان عرضه می شود و با چنین قیمتی حتی از امکانات ساده ای نظیر سانروف، روکش چرمی صندلی ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب و کروز کنترل نیز بی بهره است.

در واقع شریط تعرفه های گمرکی و نرخ تبدیل ارز در چند سال اخیر به نحوی پیش رفته که مردمی ترین خودرو جهان که حتی در افغانستان نیز در قالب خودروهای دست دوم از نسل های گذشته به وفور دیده می شود، در کشورمان تبدیل به کالایی گران قیمت با قیمتی بیش از ۲ برابر حد توان پرداخت عموم مشتریان شده است.

منبع: digiato


Leave a Reply

*

بایگانی‌ها